Boendepärm

Varje lägenhet har en medföljande boendepärm, all information som finns här hittar du även i pärmen. Alla lägenheter ska ha en boendepärm och den får inte kastas. 

Informationsblad

Fyra gånger per år sätter vi upp informationsblad i varje trapphus på informationstavlan och på hemsidan.

Fastighetsskötsel

Bostadsrättsföreningen har tecknat avtal med Västporten gällande utvändig skötsel t o m Februari 2025.
I avtalet ingår bland annat: 
  • Gräsklippning inom vår tomtgräns.
  • Skötsel av buskar, häckar och planteringar. 
  • Regelbunden tillsyn och tömning av papperskorgarna inne på gården en gång i veckan. 
  • Snöröjning vid behov.
  • Sandning vid behov. 
Tillsvidare sköter vi själva nedan: 
  • Tillsyn av miljöhus. 
  • Städning av trapphus en gång i veckan. 
  • Storstädning i tvättstugorna sex gånger per år. 
  • Tillsyn av allmänna utrymmen invändigt. 
  • Kontroll av all belysning. 
  • Kontroll av entré- och källardörrar. 
  • Kontroll av tidur till belysning, låsning, tvättstugor. 

Lägenhetsförsäljning

Vid försäljning av lägenhet ska styrelsen ge sitt godkännande. 
Tänk på att: 
  • Lämna nycklar och tvättlås (borttappade nycklar och tvättlås ska ersättas)
  • Brandvarnare och brandfilt tillhör lägenheten. 
  • Lämna kvar senaste upplagan av den röda boendepärmen (finns att hämta på expedition).
  • Visa vinds-och källar förråd för köparen.

Andrahandsuthyrning

Uthyrning i andra hand får ej ske utan styrelsens samtycke. Ansökningsblanketter finns att hitta på internet. En ansökan ska lämnas till styrelsen. Det finns ett antal godtagbara skäl för uthyrning angivna i bostadsrättslagen. Andrahandsuthyrning godkänns som längst för ett år i taget. Avgift för uthyrning tas ut av föreningen (10%/helår av ett prisbasbelopp) se föreningsstadgar § 12.

Årsberättelse

Om du är intresserad av att se våra årsberättelser kan de hämtas på expeditionen under våra öppettider.


Säkerhet och trygghet

I föreningen bedrivs ett systematiskt brandsäkerhetsarbete. Efter brandöversyn har alla trappuppgångar och tvättstugor utrustats med brandsläckare och brandvarnare.
Alla lägenheter har tilldelats en brandvarnare och en brandfilt som tillhör lägenheten.
Det är inte tillåtet att placera föremål utanför förråden eller i gångarna på vind och källare. Barnvagnar, cyklar etc är förbjudet att ställa i trappuppgångar. Rullatorer undantagna.
Ytterdörrar till trapphusen skall hållas stängda. Var försiktig med att lämna ut portkoder.

Nycklar

Till varje lägenhet ska det finnas 3st nycklar och 1st tvättkolv med nyckel för tidsbokning i våra tvättstugor.
Eventuellt kan det finnas fler nycklar gjorda till din lägenhet.
Lägenhetsnyckel och tvättkolv finns att köpa på vår expedition.
Entrédörrarna till trappuppgångarna är låsta och öppnas med nyckel eller via kod-läsare med nyckelhuvudet eller kod. Varje trappuppgång har egen kod. Var försiktig med att lämna ut portkod.

Bredband

Föreningen har tecknat avtal med en bredbandsleverantör för bredband, TV och telefoni.
Basutbud ingår i månadsavgiften. Dock är varje lägenhetsinnehavare enskild kund hos leverantören. Utrustning för grundutbudet tillhör leverantören och ska vid avflyttning överlåtas till köparen eller återsändas till leverantören. Vid eventuellt byte av leverantör ska utrustningen återlämnas.

Värmesystem

Värmesystemet styrs elektroniskt via väderprognos/utetemperatur. Varannan lägenhet är utrustad med en rumsgivare för mätning av temperatur digitalt. Dessa mätare kontrollerar att vi får rätt värme i våra lägenheter. Företaget Nordomatic hjälper oss med det.
Drygt 200 st stamventiler på rörsystemen i husets källare/garage och ungefär 700st radiatorer(element) i alla lägenheter och källarutrymmen har inställda värden för att avge en jämnt fördelad temperatur i huset, c:a 20-24 grader.
Om du upplever problem med värme och ventilation kontakta alltid styrelsen först, vi gör en bedömning och kallar in fackmän vid behov.
Värmeinjustering och termostatbyte görs var 10:e år enligt underhållsplanen och OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll) utförs var 6:e år enligt gällande regler.


Innetemperatur

Så får du en bra innetemperatur hemma.

När kylan kommer drar värmesystemen igång automatiskt. Ibland kan det ta en stund innan systemen har hittat rätt balans, särskilt om det är varmt på dagarna, med hög luftfuktighet, och kallt om nätterna. Men det finns några saker man själv kan tänka på för att få en bra innetemperatur.
Värmetips:
  • Ställ möbler en bit ifrån elementen och se till att gardiner inte hänger ner över element eller termostat. Varmluften från elementen måste kunna spridas ut i rummet, annars kan elementen stänga av sig, och det blir kallt i rummet.
  • Tänk på att när ditt element känner av att det är rätt temperatur stängs det av. Efter att tag svalnar det till samma temperatur som i rummet och det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt utomhus. Blir det svalare än 20-21 grader värms elementet upp igen.
  • Vädra snabbt och effektivt när det är kallt utomhus, max 5 minuter.
  •  Använd bara fläkten när du lagar mat. Om fläkten eller spiskåpan står på i onödan dras värmen ur och ersätts med kall luft.
  • Stäng inte, och täpp inte för tilluftsventilerna i ditt boende. Värmesystemet samspelar med ventilationssystemet och fungerar inte som det ska såvida inte rätt mängd friskluft kommer in. Risken blir att det bildas undertryck, kall luft kommer in på andra ställen och det upplevs kallare.
Du mäter din temperatur genom att kontrollera att elementen är igång och termostaten är uppskruvad på max. Efter det mäter du temperaturen i mitten av rummet på 1 meters höjd från golvet.

Vad gör jag om något går sönder ?

I en bostadsrätt får man själv stå för en hel del underhåll. Vissa reparationer bekostas av bostadsrättsinnehavaren och andra av bostadsrättsföreningen.
Det är viktigt att du tar del av listan nedan innan du gör en felanmälan.
Vi sköter fastigheten själva så felanmälan görs till styrelsen under dagtid. Kontaktuppgifter till styrelsen finns på infotavlorna i trappuppgångarna eller på vår hemsida.
Securitas Trygghetsjour OBS! Endast vid allvarliga störningar! 010-4705252